Alla inlägg under mars 2008

Av Kicki - 31 mars 2008 10:56

Det var tungt att gå upp i morse! Klockan i kroppen var ju inte mer än fyra! Visst, jag hade verkligen "försökt" vara duktig och gå och lägga mig lite hyfsat igår kväll. Men det hjälper ju föga... Lite märkligt var det allt att det var helt mörkt när klockan ringde :-(. När jag satt i bilden så kom gryningen krypandes, och det var VARMT! Jag har bytt jacka idag! Hela "vintern" har jag haft min stora röda dunjacka, gjord för nordpolsexpeditioner. Det är verkligen ruggigt att stå och vänta på buss och tåg när man är lite trött och uschlig. Då är min "stora röda" underbar! Men idag tog jag i stället en betydligt tunnare täckjacka - svart till färgen. Den räckte alldeles utmärkt :-).


Att många har väntat på våren gick inte att ta miste på i Linköping! Jag undrar om jag också var lika "oansvarig" när jag var i övre tonåren?! Jag såg flera tjejer i nämnd ålder som bara gick omkring i T-shirt! Nästan ingen av yngre modell hade jacka över huvud taget - utan det var munkjacka som gällde (luvtröja med blixtlås...). Jag kände mig väldigt präktig där jag stod i min täckjacka med blixtlåset uppdraget ända upp till hakan.... Ett tecken på att åldern börjar ta ut sin rätt! Jag minns en episod i slutet av det glada 70-talet. Det var valborgsmässoafton, och som traditionen bjöd så skulle "alla" gå ner till sjön där den årliga majelden skulle beskådas. Ett par dagar tidigare hade jag tillsammans med min mor varit och vårhandlat. Det gjorde man "på min tid". Jag var otroligt stolt över min nya jeansjacka, mina nya platåträskor med tillhörande randiga knästrumpor...! Man hade alltså jeans som man rullade upp slagen på till vaden ungefär, och till detta hade jag tvärrandiga knästrumpor i svart och rött. Gissa om jag frös!!!


På kvällskvisten var det ridlektioner. Mina adepter hade bett mig vid ett tidigare tillfälle om att få rida upp för ett dressyrprogram. "Visst" tyckte jag käckt "vilken bra idé"! Det var ju bara det att det gick upp för mig ganska sent att det är ett helt nytt program i Lätt C:1 från och med i år. Och då menar jag HELT NYTT! Det är inte mycket som stämmer med det gamla (visserligen fruktansvärt tråkiga program!), och detta var då tänkt att ridas utav alla. Det tog mer tid än vad lektionen egentligen tillät, men jag tror nog att de ändå var ganska nöjda med sina insatser. Jag fick stå och ropa ut i god tid vart var och en skulle ta vägen "vid nästa bokstav" - så NU kan jag Lätt C:1 som ett rinnande vatten!!! Det mindre roliga som det varma vädret har fört med sig är - ett dammigt ridhus! Det var inte klokt vad snabbt det har blivit dammigt där inne! Jag fick gruskänning i munnen ganska snart...


Väl hemma så blev det en del mockande och plockande. Mina söta treåringar fäller något vålsdamt nu. Värst är Welwette - arabtösen! Efter bara några tag med piggborsten så har man som en filt i borsten! Roxette - welshtösen - har inte riktigt satt igång än, men hon har varit utan täcke hela vintern också, så jag tror det har lite med det att göra. Den bortskämda arabflickan började ju frysa frampå senhösten, och då kunde inte mitt hjärta härda ut längre - utan täcke åkte på!


Våren är i alla fall här nu på allvar! Det har varit hela +15 grader idag! Bilden jag har till dagens inlägg har jag "stulit" via google - så det är INTE jag som fotat! Den är hämtad från en sida med landskapsfåglar - Västergötland! Varför jag valt just tranor är att hemmavid så har det börjat tuta och trumpeta över gärdena från just tranor! Det är ett vårtecken så gott som något :-). Jag har redan sett tre par som svävar omkring på sina revir som hämtat från forntiden. Det är märkliga fåglar, och mäktiga!


Fortsätter att vara glad :-)!/Kicki

Av Kicki - 30 mars 2008 23:02

Jaaa! Idag har det varit ljumma vindar, och snön har försvunnit nästan helt! Det är så underbart så jag vet inte hur :-). Dagen har tillbringats med att skura och åter skura. Först marsvinsburar, och sedan marsvinshusgolv.


Bilderna idag är på "POPPYS" OTHELLO. Han är e. Lillhagas Zamigo u. Coronas Magica och blir bara ljuvligare allt eftersom han växer! Han var lite "pyttig" för ett par månader sedan, men har verkligen börjat utvecklas fantastiskt! Han är faktiskt till salu, så hugade får gärna höra av sig ;-).


Idag är jag glad!/Kicki

Av Kicki - 29 mars 2008 11:39

Och bara för att ytterligare hjälpa till så får det bli en våldsamt gul bild idag! Annars började min dag med att klockan ringde, för att jag nu mot all förmodan inte skulle dra mig för länge... Huvudvärke satt tråkigt nog i fortfarande när jag började komma något till sans. Maken började röra på sig bredvid mig i sängen, och jag påpekande hur mysigt det är att äta frukost på sängen. Jaa, och krångligt replikerade han och slängde de långa benen elegant över sängkanten. En stund senare så kom mycket riktigt den väldresserade äkta mannen med en bricka :-).


De söta barnen sov fortfarande när jag och min lagvigde så småningom masade oss upp. Eftersom det blev lite sent för oss alla igår kväll så lät vi dem få sova också. Jag hade tänkt åka till ridklubben direkt på morgonen, men fick slänga om lite i planeringen. Sonen som skulle med låg fortfarande och var sysselsatt med John Blund. Jag begav mig i stället ut till marsvinen, och började skura marsvinslådor... Jag MÅSTE  verkligen hitta något annat alternativ SNART till mina Dillinglådor..! USCH vad de är tidsödande att skura! Jag flyttade ut lille Razzmuzz och hans mamma också till de andra. Han var totalförvirrad först, men hittade snart nog vem som var mamma och vem som inte var.


Jag ställde om min klocka redan igår kväll till sommartid. Detta har inneburit att jag kännt mig lite småstressad hela dagen... Jag och sonen tog dock god tid på oss hos hästarna, och jag tycker nog att Wossna kändes riktigt fin faktiskt. Hon GILLAR verkligen att minska traven till att nästan stå på stället. Men tyvärr så förlorar man ju lite av lösgjordheten vid sådana övningar. Men skänkelvikningarna hon fick till på diagonalerna tillslut var jag riktigt härligt nöjd med! För vänster skänkel är det fortfarande vingligt och jobbigt för henne. Hon vill gärna "bara" vika halsen och göra lite sken av att hon förflyttar sig i sidledes. Men det gick ändå mycket bättre idag. Och i den förvända galoppen var hon riktigt HÄRLIGT avspänd och rörlig :-)!


Jag tror jag har noterat i något blogginlägg att en av sönerna har hållit på med ett skolprojekt. I svenskan skulle han och några kompisar göra en film. Detta projekt är nu klart och ligger ute på youtube (naturligtvis!) till allas beskådan. Jag vet sanningsenligt inte riktigt vad jag skulle ha satt för betyg om det hade varit JAG som varit svensklärare, men helt klart kan man ju inte gnälla på brist på fantasi. Men man kanske kan aaana sig till liiiite vilken typ av TV-spel som mest går hem hos mina söner! Man får moralisera bäst man vill över det...! "På min tid" var det indianer och cowboy, eller tjuv och polis... Det är bara karaktärerna som byter skepnad....


Idag smälter snön PÅ RIKTIGT!!/Kicki

Av Kicki - 28 mars 2008 11:20

Det är fortfarande minusgrader när man åker till jobbet - och ganska många dessutom! På mina breddgrader har vi blivit lovade mildväder nu i flera dagar, men av det har det endast blivit dagsmeja... Jag hoppas verkligen att alla de som utlovat att våren kommer i helgen har rätt. Det är inte kul när inte ens kupévärmaren lyckas hålla bilens framruta isfril, trots att den stått på i mer än 2 timmar innan jag behöver bilen. I morse fick jag dock sällskap med maken, som också skulle till jobbet. Han nöjer sig dock inte med att bara åka till Linköping inte. Han ska vidare till Norrköping han! Karlar måste ju alltid vara värst!


Jag hade tänkt att jag skulle ridit efter att jag kommit hem från jobbet. Men när vi väl ramlat över tröskeln hemma, så kom tröttheten med en sällan skådad hastighet... Det fick bli en hemmakväll istället, men vitt vin och baguett med vitlöksost ;-). Inget dumt val det heller! MEN!! Jag VET ju att jag brukar få ont i huvudet när jag dricker vin och är trött, så ock denna kväll... Den kan ju haft viss betydelse att näst äldste sonen hade två kompisar hemma som skulle sova över. Den som inga tonårssöner har kan inte aaaana vilken ljudvolym sådana unga herrar kan åstadkomma! Deras målbrottsröster hörs tydligt oavsett var i huset de befinner sig. Det tar tid för unga herrar att hitta volymkontrollen på sina struphuvuden! Men de springer åtminståne inte runt som "jehun" längre...


Dagens bild är NARNIAS IRMELINA från Angelicas uppfödning. Hon är ett marsvin (otippat - eller hur?) av rasen self grey. Detta betyder att hon är ett korthårigt marsvin med bara EN färg, och den är grå! Jooo, det tog tid för mig också att förstå allt fikonspråk i denna mystiska värld ;-). Men visst är hon SÖÖT!!


Vååååren!!!/Kicki

Av Kicki - 27 mars 2008 13:03

Jag blev bara så sugen på att sitta och leka lite med foton... Det fick bli min lilla lunkahona "Poppys" Lottie som blev utsatt denna gång :-). Hon är black/golden med ett vitt bakben. Jag tycker att hon är söt naturligtvis ... vad annat är att vänta från en uppfödare? Hon är faktiskt till salu denna sockerpingla, men tills rätt köpare dyker upp så gör det ingenting alls att hon hoppar omkring i min låda så länge!


På marsvinsfronten är det annars ganska trögt... Razzmuzz mår fortfarande väldigt bra, och han kommer flytta till de andra i lådan tillsammans med sin mamma nu i helgen. Jag hoppas att det kommer gå bra - och jag tror faktiskt det! MEN, jag hade ju väntat att sex honor skulle spruta ut sötnosar vid denna tid. Två har ju fått som sagt, och fyra... Tja, EN av dem är jag säker på är dräktig - Klackebo´s Cecilia, min svarta skönhet. Men för de andra tre så verkar det vara tomt :-(. Jag ska ta mig en funderare i helgen när alla burar är skurade, och planera hur parningarna ska se ut framöver. Goldie och Fairy blir ju ett i sommar, så jag vill kanske gärna att de får ungar innan....


Planera går ju!/Kicki

Av Kicki - 26 mars 2008 09:35

Japp, nu smaskar jag i med en solig bild! För nu SKA våren komma!! Det har jag liksom bestämt :-). Det var soligt och fint igår, och snön smälte på vägarna. Jag satt kvar ganska länge på jobbet då jag hade en hel del skrivjobb kvar. När jag tillslut bagav mig ut strax innan kl 19, så var det fruset igen... Det ligger FORTFARANDE snö kvar på taken hemma, trots dagsmeja och blygsamma plusgrader. Tänk den ljuvliga tanken att kunna få släppa ut sina håriga små grisar på bete i trädgården! Jag har lite ideér på lut hur man skulle kunna fixa detta på ett bra sätt, så marsvinen får både gott om utrymme och skydd för gårdens katter... Och SNACKA om gräsklippare!! Det är inte klokt vad effektivt de äter upp gräset med tillhörande ogräs!


Andra gräsklippare är hästarna. Förhoppningsvis har antalet minskat från fyra till tre när sommaren väl kommer. Det är lilla Roxette, treårigt welshsto, som i första hand ska säljas. Det är en riktig liten pingla, och hon kommer bli en helt underbar barnponny! Snäll och go, och aldrig sur eller "stimmig". Hon finner sig i det mesta faktiskt, men är ändå väldigt nyfiken och levnadsglad. Snart snart kommer vi kunna rida lite på henne :-)!! Jag har en ponnysylky med tillhörande sele (brösta), och har nog tänkt att hon ska köras in också. Jag tycker att a l l a små ponnyer borde bli inkörda, så vuxna kan motionera dem också när det behövs. Hon är B-ponny och kommer väl bli strax över 120 kan jag tro. Med det påbrå hon har så borde hon bli en riktigt trevlig hopponny (e. Candide /welshponny som varit med på SM i de flesta grenar../ ue. Molstabergs Action Man /welsh mountain som tävlar både hoppning och fälttävlan med den äran/).


Själv så har jag lovat mig att jag också ska komma i någon slags form. Jag ska börja med att försöka skaffa mig bättre sovvanor! Jag är klippt slut när jag kommer hem, och då är det alldeles för lockande att "bara" vila en stund i soffan. Joo - precis! Dessa "stunder" brukar sluta med att jag har sovit bort en eller ett par timmar, och sedan är det inte mycket kvar av kvällen - egentligen. MEN! Då är jag vantligtvis alldeles för pigg för att gå och lägga mig ordentligt. Vilket betyder att jag brukar inte komma i säng förrän runt ettiden på natten.... När jag ska upp vid 5 igen så kan ju vilken tänkande varelse som helst inse att det inte är bra... Lyckas jag få ordning på detta, så kommer jag nog kunna komma ut och gå, ge crosstrainern en match, orka rida fler gånger/veckan också - vilket kommer innebära att jag mår bättre och orkar mer! Så, det gäller alltså först och främst att "bara" undvika soffan...


Drömma går ju!/Kicki

Av Kicki - 25 mars 2008 08:48

Jaha, så var den extraledigheten redan till ända... Det blev en kall upplevelse vilket inte riktigt känns rätt. Härifrån är det många som åkt på skidsemester, och vanligtvis väljer man påsklovet för att det är varmare än sportlovet... LURADE!! I Nikalukta i helgen (om det nu stavas så! - Kebnekajse är det hur som haver...) var det kallare än -40!! Liiiite varmare var det allt i Östergötland, men vi hade i alla fall -15 flera nätter. Det brukar vara januari som svalkar oss på detta sätt annars, men i år var det väl knappt köldgrader då vill jag minnas. Vågar man hoppas på att detta är ett tecken på att vi inte får en fullt lika regnig och ruggig sommar som den som var i fjol? Jag vill ju gärna se saker från den ljusaste sidan.... Bilden på de frusna krokusarna är över en vecka gammal, när jag trodde att den fösta snön bara var skrämselhicka...


Äldste sonen är iväg idag och kör halkbana. Egentligen skulle jag vilja göra det jag också! Jag skulle vilja pressa vår 4-hjulsdrivna Subaru för allt den håller för att se hur den beter sig när det "släpper". I min gröna ungdom lekte jag våldsamt med bilar när jag nyss fått körkortet. Såhär efteråt kan jag ju verkligen undra varför jag aldrig krockade med en traktor, eller ens en katt ute på de små grusvägarna där jag for fram. Jag vet inte om änglarna bryr sig om sådana idioter, men jag klarade mig i alla fall helskinnad ifrån ungdomen. Problemet var bara att "på den tiden" fanns det nästan bara bakhjulsdrivna bilar för oss heta ungdomar att köra. Det var väl i princip bara SAAB som var så tråkiga och hade framhjulsdrift. Så - jag har fortfarande inpräntat i min ryggmärg hur jag gör när jag häver en sladd med en bakhjulsdriven bil. Liiiite hum om hur jag bör bära mig åt med en framhjulsdriven har jag - men en 4-hjulsdriven??? Absolut att man behöver ut och "leka" för att vara tryggare sedan när det verkligen gäller. Det är inte många bilar som är bakhjulsdrivna idag.... Jo - vår Toyota Previa är det! Dessutom är den extremt lätt i baken, så det behövs bara lite tung högerfot i en uppförsbacke när det är halt, och bakkärran kommer glidande :-). Men som sagt - det är ju nästan bara kul ;-). Mannen är dock lite mer ansvarskännande än vad jag är, så han brukar preparera Previan med några välplacerade havresäckar i bagaget.


Razzmuzz mår fortfarande fint! Jag har inte sett honom dia själv än, men så sitter jag ju inte och hänger över burkanten hela tiden heller. Han sitter tillsammans med sin mamma i alla fall, så hon har ju inte fullständigt fått spunk och kört iväg honom. Det är faktiskt första honan som krånglar såhär för mig. Jag tycker annars att lunkahonorna är väldigt duktiga på att ta hand om sina små. Om inte "Mimmi" sköter sig, så får nog Mumlan rycka in. Hennes bebisar är fyra veckor nu, men hon har glatt tagit hand om andra honors ungar tidigare när hon huserat med andra mammor.


Jag längtar våldsamt efter att snön ska försvinna nu! Till helgen är det tydligen sommartid - och DÅ! Då börjar en ny epok i mitt 43-åriga liv. Då ska nämligen mina två treåriga flickor på fyra långa ben ridas in hade jag tänkt. Tanken är att börja lite smått med promenader i träns och senare sadel. Men just nu är det för mycket snö i skogen och på skogsvägarna, så jag skulle faktiskt inte orka det.... Det är lite otäckt med isen också, och då båda tjejerna fortfarande är barfota, så kan det bli lite väl spännande... Jag vill ju inte att de ska bli skrämda såhär i början av deras utbildning. Vad gäller Roxette - welshponnyn - så tror jag förvisso att även om skogstrollet skulle stå mitt på vägen så skulle hon ta det med ro. Hon är verkligen cool, men har temperament. Det gäller att få denna vilja med sig och inte mot sig. Hon är dock såpass nyfiken att jag inte tror det blir några större problem. Risken är väl snarare att hon blir uttråkad! Annat är det med Welwette - arabtjejen. Hon är precis som sin mamma; gör som hon blir tillsagd, men är väldigt försiktig. Hon är en ganska livlig dam dessutom, så där gäller det verkligen att inte trigga igång löphästen i henne! Om hästar kan vara blyga så är Welwette blyg! Hon kommer gärna fram - nästan, och kollar läget. Men hon tycker att det blir för närgånget om främmande kommer fram till henne. I grimma står hon som ett ljus, men utan så flyttar hon alltid undan sig precis så mycket som krävs för att man inte ska nå henne. Hon är också väldigt nyfiken, och jag hoppas att jag kan utnyttja det. Hur som helst så ser jag våldsamt fram emot att så småningom få sätta mig i sadeln på Welwette och rida ut i skogen!


Jag blir nog inte sysslolös denna vår - heller!/Kicki

Av Kicki - 24 mars 2008 22:23

Idag har jag förmodligen varit livräddare! Efter en härlig sovmorgon klev jag upp lite innan halv nio. Efter att ha ätit min frukost framför TV:n i lugn och ro gick jag tillslut ut till alla djuren. När jag kom in till marsvinen såg jag genast att min söta grey goldenargente-hona hade fött! I spånet låg en STOR hane - tillsynes livlös. Han var delvis rengjord, men det kunde lika gärna ha varit någon av de andra två honorna i lådan som gjort det. Den lille var alldeles kall, så jag tog upp honom och gnodde ganska bryskt på honom. Han skrek i högan sky - vilket jag tyckte var ett gott tecken :-). Sedan fick han bo under mina tröjor mot min hud ett bra tag. Tillslut var han såpass varm att han började röra lite mer på sig.


Den förvirrade modern har jag hämtat in. Hon får sitta i en minimal bur med sin lille son nu ett par dagar så får vi se hur det går. Jag har mjölkat henne och sugit upp dropparna med en liten spruta. Detta har jag sedan sprutat in i munnen på Razzmuzz, och faktiskt har han piggnat på sig rejält! Som väl är så är det en kraftig bit på en bit över 100 g. Jag håller tummarna att han klarar sig. Han ser rejält krullig och fin ut i pälsen och är white/grey!


En uppfödares vedermödor.../Kicki

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards