Direktlänk till inlägg 30 maj 2008

Falsk krupp och annat elände...

Av Kicki - 30 maj 2008 09:03

Jag har fått två ofrivilligt lediga dagar.

Det hela började med att mannen drog till Barcelona på onsdagsmorgonen. Han hade erbjudit mig att följa med också, men då ett av mina vikariat går ut i månadsskiftet juni/juli så kände jag att jag nog inte skulle vara ledig... Själv drog jag till Österbymo som inte ligger lika långt bort... ;-). Dit är det bara lite drygt 2 mil. Jag hade bokat tid hos frissan efter jobbet, och hon lyckades igen! Alltså, lyckades att plocka fram lite karaktär hos kärringen. Det fick bli lite slingor denna gång. Kvällen blev ju sen av denna anledning, så något ridande bidde det inte av.


Igår skulle jag alltså ha styrt kosan mot Linköping.

Jag hade tänkt att ta bilen då jag brukar göra det när maken inte är hemma på nätterna. Det känns tryggare att veta att man kan vara hemma inom en timme om ungarna skulle behöva det. Jag har ca 9 mil till jobbet på torsdagar och fredagar, så jag såg kanske inte fram emot att behöva köra denna sträckan. Jag är nämligen ganska morgontrött.... De två "små" skulle behöva vara på fritids på morgonen, så jag väckte dem strax innan vi skulle åka iväg. De får nämligen äta sin medhavda frukost där (kommunen har dragit in på frukost till fritidsbarnen....). Men yngste sonen såg väldigt hängig ut. Hans andning var väldigt tung, och så plötsligt kraxade han till på mycket igenkännande vis. Om han hade varit lite mindre (är nu 9 år) så hade han förmodligen vaknat redan på natten med ett rejält falskerligen kruppanfall.


Äldste sonen skulle ju åka med mig till Lkp till sitt gymnasie.

När jag fattade beslutet att inte släppa iväg minstingen till skolan, var det bara 10 minuter kvar tills det att bussen skulle gå till Linköping från Kisa! Jag hade alltså en liten nätt resväg till bussen först på ca 14 km. Jag HAR kört den sträckan på 7 minuter, men det är inte att rekommendera...! Dessutom har jag förstått att polisen har stått ett par gånger på denna väg för att kolla hastigheten. Sonen fick alltså ta bilen för att själv köra till skolan.


Det känns lite kymigt att sitta mitt ute på vischan utan bil.

Men, den skulle ju komma tillbaka till kl. 16 ungefär. Det var ju vad jag trodde... Vid halv fyra så ringer sonen. "Det är något konstigt med bilen". Den går upp i varv när man gasar, men det händer inte så mycket." Efter lite tankar hit och dit så kom vi dock överens om att han ändå skulle fortsätta, men köra mycket försiktigt. Ytterligare en halvtimme senare, så ringer han. Då stod han still vid Brokind - ett par tre mil senare. Då tog sig inte bilen fram alls. Det stackars barnet (nåja - ynglingen kanske) fick sitta där och vänta ganska länge innan jag hade lyckats hitta någon som kunde hjälpa till att bogsera. Halv sju var vi hemma....


Det är ju TUR att man har helt underbara grannar!!!

Jag har ingen aaaaning ifall de läser detta - men TACK Eva för att du hjälpte till att få både son och bil hem! Och TACK Mårten får lån av bil och ev. hjälp med reparation av vårt åbäke! Troligtvis är det kopplingslamellerna (jag citerar bara Mårten...) som rykt all världens väg. Tydligen är det ett ganska krångligt arbete då man behöver skruva isär hela växellådan för att komma åt att laga... Jaa, det gör ju inte min irritation över att vara totalberoende av bil mindre precis. Jag kan bli så vansinnigt ARG när jag hör kommentarer som att bensinpriset borde kosta minst 25,-/litern så folk lär sig ta bussen.... VILKEN BUSS???!!! Det fanns faktiskt hela 2 bussar som gick olika linjer i vår lilla by förr. Det var faktiskt bara ca 4 år sedan de drog in den sista. Det är bara miljonärer som har råd att bo på landet snart....


I morse var det så åter dags.

Nu var det näste son i ordningen att inte vara så pigg. Han kändes väldigt het och var nästan lite yr när jag väckte honom. Så - istället för att inte följa med till Barcelona för att inte behöva ta ledigt, så är jag hemma för vård av sjuka barn.... Logiken? Finns den? Livet härdar!


Tja, livet kan vara hårt./Kicki

 
 
Killfröken

Killfröken

2 juni 2008 15:12

Okey, här kommer mitt försök att slå ditt rekord i långa kommentarer. Först och främst vill jag erkänna ett fel: Man behöver inte vilja arbeta inom en bransch för att ett studiebesök där ska vara meningsfullt. Det var fel av mig och jag inser det nu. Däremot finns det en del påståenden i din senaste kommentar som jag reagerar på...


Maria Montessori har gjort en hel del för utbildningsvetenskapen, det kan ingen ifrågasätta. Men det är lika viktigt att veta att den epok som Montessori var verksam under hade flera allvarliga brister som även fanns hos Montessori. Lärarföraktet som rådde under den tiden är verkligen något vi måste arbeta hårt för att undvika idag. Extremast var Ellen Key som helt ville avskaffa skolväsendet eftersom barn lär sig bara genom att existera...

Det räcker inte med att eleverna är aktiva för att lärande ska uppstå. Det krävs en aktiv person som är kunnigare än eleven och som kan visa vägen. Det är läraren som har huvudansvaret för att eleven utvecklas (samtidigt som eleven har ett viktigt delansvar). Det är inte rättvist att lägga hela det ansvaret på eleverna som Key och (i våss mån) Montessori gör.

Teorin om Multipla Intelligenser (De 9 lärstilarna) togs fram för ett par årtionden sedan av Howard Gardner (och är inte en produkt av Montessoripedagogik även om det finns likheter). Den kom till när hans dotter fick en inlärningsdiagnos och hennes lärare mer eller mindre idiotförklarade henne vilket Gardner motsatte sig. Jag är stor anhängare av Gardners teori eftersom den utgår från att alla människor är intelligenta men på olika sätt. En viktig sak att komma ihåg är att man inte tillhör endast en grupp utan snarare att man som person är olika stark inom olika intelligenser...

Jag tror inte att Sveriges 250 000 lärare allihopa är människor som bara är starka på språklig-lingvistisk intelligens. Däremot har den svenska skolan en tradition av att högre värdera den typen av kunskaper vilket gör att olikalärande elever slås ut per automatik. Det är ett stort problem som skolan behöver rätta till...

//Killfröken

http://www.killfroken.se

 
Killfröken

Killfröken

5 juni 2008 17:07

(Även publcierat i kommentarssidan av min blogg:)

1 - Kicki, du borde få hederspris för tidernas längsta kommentar någonsin...

2 - Angående det här med aktiva lärare och aktiva elever. Lev Vygotskij genomförde sin enorma forskargärning för utbildningsvetenskapen med följande mantra. "Det krävs aktiva elever, aktiva pedagoger och en aktiv miljö". Mycket klokt...

3 - Att lärarna har en tendens att lämna ifrån sig de svåraste fallen till (ofta obehöriga) assistenter och experter på annat än pedagogik är helt vansinnigt. Det är vi överens om. Att det krävs en läkares ordination för att skolan ska hitta pengar är sjukt. Lärare borde få ordinationsrätt på särskilt stöd!

4 - Angående studiedagar: Här är århundradets avslöjande. Studiedagar är oftast helt kassa. De används alldeles för ofta antingen som komp dagar eller för att planera ikapp. Man borde samla alla studiedagar och låta alla legitimerade lärare gå en termin på lärarutbildningen vart 10e år (med full lön) så att de får läsa upp sig på vad som hänt sen sist.

5- Angående föräldrars ansvar: Det där är knivigt. Föräldrar har en enorm makt över skolan och med makt kommer ansvar. Jag håller med dig om att det är på tok för vanligt att lärare skyller på föräldrar vilket är lika sorgligt som oproffsigt. Jag tror mycket på att lärarna borde vara de som tar det stora ansvaret för utbildningen vilket också är grundorsaken till att jag motsätter mig fenomenet PRAO.

6 - Jag håller med dig om att skolan i sin struktur är okapabel att motivera alla elever. Lösningen ligger nog i att arbeta efter Howard Gardners teorier om Multipla Intelligenser och fler andra teorier (bland annat Montessori).

7 - Angående praktik - Visst är praktisk kunskap bra men om man släpper ut understimulerade gymnasister på byggen och låter dem arbeta istället för att gå i skolan. Kan man se det på något anant sätt än att skolan ger upp på de eleverna? Är inte det den ultimata idiotförklaringen? Jag är fast övertygad om att det måste finnas en behörig lärare med i bilden ,på något sätt, som ser till att den motivation och de kunskaper som blir till ute i praktiken följer med tillbaka till skolan. Det kan vara genom uppföljande skoluppgifter eller handledning från läraren under praktiken. Att släppa ut kidsen på vårbete och sen inte följa upp det är inte undervisning, eller?

8 - Jag är helt med på noterna om att mattanten kan vara den mest betydelsefulla. Men kan man skicka alla elever till matsalen i en vecka i tron om att de kommer att älska mattanten? Fenomenet PRAO är något som alla elever på en skola gör samtidigt och som väldigt sällan bygger på genuina intressen från elevernas sida. Då är

9 - Elever som dagdrömmer är mina absoluta favoriter, oavsett ålder.

10 - Min erfarenhet av Montessori sträcker sig långt som att ajg själv gått mina första skolår på en montessoriskola. Jag lärde mig otroligt mycket under den tiden och ser absolut många viktiga inslag som går att låna till den svenska skolan idag. Sen ska man veta att montessoripedagogik har tydligt influerat läroplanen.D et som gör att skolan inte är särskilt Montessori är snarare att väldigt få skolor elver efter läroplanen i den utsträckningen de borde.

Nu måste JAG sluta annars missar jag tåget hem till mina föräldrar och den annalkande grillningen i eftermiddagssolen.

Peace Out!
//Killfröken

http://www.killfroken.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 3 januari 2015 10:39


  I de mer södra delarna av vårt rike ligger en by med månghundrade år på nacken. Kyrkan är så pass gammal att den faktiskt var katolsk i flera hundra år. Med en tämligen lyckad frenesi försökte välvilliga protestanter att gnugga bort det katolska...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:51

    Visst ser det skumt ut? Welwette till vänster och Wossna till höger. Dotter och mor. Mina träningskompisar      WELWETTE WOSSNA   12/3 Idag blir det en promenad på ca 1 km. 12/3 Denna dag får min gamla trostjänare nog bara s...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:20


  Såhär såg det faktiskt ut 2010 den 28 mars hemma! Fortfarande en hel del snö, och en 5-årig Welwette. Hon är bra mycket vitare nu, två år senare..   Omstart och nystart Det var verkligen inte igår jag tog mig tid att skriva i min blogg. Jag...

Av Kicki - 11 november 2011 11:00


  Det är så länge sedan jag laddade upp nya bilder att jag får leta efter "vad som helst" nu ;-). Mina minneskort är dock sprängdfyllda, så jag har en hel massa timmar att se fram emot av redigering osv. Riktigt kul, men övermäktigt för tillfället...

Av Kicki - 28 oktober 2011 14:12


  HÖST :-)!! Eller, kanske inte riktigt så utrycksfull smily... Mörkret smyger sig på i en makalös hastighet! Jag förstår inte riktigt att det faktiskt är exakt samma procedur varje år! Har alltså redan glömt 2010...   Men VILKEN höst det ha...

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards