Alla inlägg under mars 2009

Av Kicki - 31 mars 2009 19:10

Milky Way´s Magical Ghost, en härlig hane som börjar bli presentabel i sin päls. Färgen är grey - en UNDERBAR färg!!

Och så lite bebisbilder! De här sötnosarna kikade fram den 26/3. Alla är lika snövita och heter Zingo, Zuzette och Zimzalabim.

Sista kullen föddes 27/3 och blev en härlig brindle-hane och en ljuvlig golden/white-hona! Gissa vem som ska stanna.... ;-)

Jag börjar med grisar

Två "hoppsankullar" har fötts. Deras tillkommelse var inte alls planerad, utan enbart ett resultat av deras pappas prov på fantastisk vighet och klätterlusta! Tja, några fler lustor var nog inblandade med förmodar jag... Söta bebbar blev det hur som helst! Men bara GISSA hur lätt det är att se skillnad på syskonen snö..! Tre lika snövita bebisar där nästan enbart födelsevikten skiljer dem åt. Zimzalabim vägde 110, Zuzette 100 och Zingo 90 gram... Jag hoppas jag kan skilja på grabbarna framöver då det är dem det skiljer mest i vikt på. Jag vill ju ogärna börja måla dem med nagellack... Den andra kullen är ju lite lättare då ;-). Men visst är hanen Åhman läcker i sin brinde!! Honan Ålga ser väldigt trevlig ut hon också, och har egentligen bättre päls. Men golden är ju så vanligt....


Och fortsätter med drömmande förhoppningar

Söndag - UNDERBAR söndag! Efter en sådan härlig dag så känns det som man kan möta vilka prövningar som än må vänta runt kröken. Inte nog med att vi gick över till sommartid mellan lördagen och söndagen, det var härliga och ljumma VÅRVINDAR också. Det klofsade och klafsade under skorna var jag än gick i trädgården, vilket är ett säkert tecken på att det äntligen börjar tina upp. Natten till måndagen tog dock Bore ett sista flämtande grepp över tillvaron, och på morgonen var bilen ingjuten i ett hölje av isbark som var näst intill omöjlig att forsera med en isskrapa! Men känslan av söndagens underbara vårkänningar sitter i fortfarande. Idag (tisdag) har det varit milt och blåsigt hela dagen, så nu är det nog bara en tidsfråga innan tjälen släpper för gott!


Glad!!/Kicki

Av Kicki - 24 mars 2009 11:29

Poppys Fabulous och Poppys Fairytale, båda DE white


Vitt eller vått...

Jag går och väntar på att kunna fotografera vårens ankomst. Det dröjer verkar det som. I helgen har vi faktiskt haft ordentlig vårkänning, men det var bara en "teaser". Idag är Bore tillbaka med hela sitt hov! Och jag som går och väntar på att snön ska försvinna från skogsvägarna så jag vågar mig ut... Jag VILL bara inte leverera en vinterbild då jag förtvivlat försöker mana fram varmare väder. Det får bli vita marsvin i stället :-). Annars har jag haft en annan kontakt med H2O denna helg. Vi har varit på kryssning!!


AHIS

Den gågna lördagen var det visst ett underbart väder hemma hos oss! En liten doft av denna goda krydda hann vi dock få innan vi packade in oss och åkte iväg. Maken och jag begav oss först till Kisa station och tog tåget till Linköping. Efter att ha ätit en bit mat satte vi oss på en buss som tog oss till Värtahamnen i Stockholm. Det var totalt KAOS när vi kom fram till parkeringarna framför terminalen, och vi fick helt enkelt hoppa av "mitt i gatan" då det var omöjligt för busschauffören att ens komma i närheten av sin parkeringsplats. Det blev en ganska lång och oplanerad väntan på Silja Lines terminal innan vi äntligen fick komma ombord på Galaxy. Kärlekssemester? Plötsligt väldigt gott om pengar? En hastigt påkommen längtan till havet? Nej - årsmöte :-)... Arabhästen i sporten hade samlat skarorna för att besluta om vilka som ska föra föreningen vidare i 2009.


Är man så gammal som man känner sig?

För er som inte vet om det så är Galaxy en riktig partyskuta! Ganska länge gick jag dessutom och inbillade mig att jag skulle få fina möjligheter till att praktisera lite bugg... Det är några år sedan nu som maken och jag gick en välbehövlig kurs, och det är ju inte allt för ofta som vi får möjlighet till att briljera a´la let´s dance... Men efter ett tag så insåg jag att jag nog inte var målgruppen riktigt. Om man nu inte kunde sälla sig till kategorin "kåta singlar" som de hysteriskt skrikande "partyledarna" på schenen vrålade. Jag kände mig väl vare sig kåt eller singel faktiskt, och började fundera på var nivån på denna partybåt egentligen befann sig. EMD levererade vad de studsande 25-åringarna ville ha (en del var BANNE mig inte en dag äldre än 15!!), och likaså gjorde Velvet. Maken och jag drog oss undan till ett ganska öde hörn i stället och tog tillfället i akt att prata både länge och väl... Är det jag som börjar bli gammal eller är det ungdomarna som är mer än lovligt barnsliga... ;-)?


AHIS hade dock ordnat med trerätters middag, vilken uppskattades storligen av mig och maken! Mycket gott!! Roligt var det också att träffa en hel del folk man annars bara ser en liten skymt av på Sportcupen, men hann i alla fall inte prata med alla jag hade tänkt mig (Catrine - vi tar igen det i sommar!!). Jag fick åter förtroendet att sitta i styrelsen, och därmed en hel hög med problem i knät att lösa - mestadels bara roliga. Och framför allt - det VAR väldigt trevligt att få åka på kryssning över en helg såhär :-). Tack och lov är man ju tillräckligt gammal att kunna roa sig själv på annat sätt när man upptäcker att man vuxit ifrån EMD....


Tjohooo!/Kicki

Av Kicki - 16 mars 2009 14:08

 

 Liiiite fuskbild faktiskt då den är från våren -07... Men nog längtar vi alla efter krokus :-)!



Äntligen!

Nu äntligen börjar våren anmäla sin ankomst i mina trakter! I helgen har jag lyssnat till de ljuvliga trumpetkonserterna som bara tranor kan ge. Ett par av dessa grasiösa fåglar har spankulerat ute på några gärden nedanför vårt hus hela helgen. Den 10-årige sonen var inte sen att härma efter, så våren har sjungits in med besked i den Westerdahlska tillvaron.


Annan sång

Det är faktiskt inte bara tranorna som ger konsert, utan gårdens katter har börjat öva stämbanden alldeles förskräckligt. Vår hankatt sjunger med "vacker" tenor så det tjuter i öronen. Det är sannerligen ett säkert vårtecken! Som om inte detta skulle vara nog, så sjöng i princip alla mina barn i morse innan de snubblade iväg till skolbussen. De var tydligt inspirerade av melodifestivalen. För att uttrycka mig vänligt kan jag ju säga att det var opera på låg nivå... Malena har helt klart gått hem i stugorna - utan tvekan!


Snart!

Nu börjar till och med jag tro på att vinterns isgrepp börjar slakna något. Det är fortfarande isbanor runt omkring vårt hus, men de försvinner nu i en rasande fart. Till helgen planerar jag att äntligen börja kunna rida igen! Wossna är lite överansträngd i sina leder efter att ha tillbringat många veckor i en isig och knagglig hage. Men det ska nog bli ordning på det också :-)


Våren är här!!/Kicki

Av Kicki - 10 mars 2009 08:17

 

 Min värld hemma när jag blickar ut från vår trädgård mot byn.

Förundran

Den senaste tidens mediabevakning har åtminstone fått mina grå att gå för högvarv. En 9-årig flicka i Brasilien har utsatts för en våldtäkt och blivit gravid. Som om inte detta skulle räcka så har dessutom en biskop lagt sig i, och gjort sig till talesman för katolska kyrkan och fördömt flickan och hennes mor. Orsaken till detta är att modern hjälp sin dotter att genomgå en abort. Denna ganska korta information ger näring på många olika sätt till tankar och reflexioner.


Tre

För det första så är det ohyggligt att ett barn utsätts för sexuellt våld över huvud taget! De är fullständigt försvarslösa, och med tillgänglig statistik så vet man att det oftast dessutom är en person i barnets omedelbara närhet och som är en släkting eller mycket nära vän. Bara det är horribelt i sig! Tyvärr så blir betydligt yngre barn än denna flickan utsatta för övergrepp i vår mycket sjuka värld. Man kan tänka mycket om vad det är som får en person att förgripa sig på ett barn, och många tänker också. Jag tror dock att de allra flesta är rörande överens om att det i alla sammanhang är vidrigt. Var på jorden våldet begås är ju egentligen ointressant. Vuxnas uppgift borde ju vara i alla lägen att skydda de små...


För det andra så är det obegripligt vilka religiösa vinklingar som fanatiker tillåts göra av just sexualitet. Jag är nogsamt medveten om att det västerländska synsättet ingalunda är fläckfritt, eller ens världsomspännande. Men jag är helt säker på att det är fler än jag som reagerar med stor förvåning tangerat till avsky. "Det ni gjort mot en av mina minsta" gäller tydligen inte för de som håller sig på den religiösa toppen... Och så ska man betänka, innan vi slår oss för det blå-gula bröstet, att det inte var så hemskt länge sedan som abort var en mycket het potatis även i vårt kära fosterland.


För det tredje så infinner sig en gnagande fråga som hittills lämnats helt utan reflexion eller intresse. Hur kan det komma sig att en 9-åring kan bli gravid över huvud taget? Jag tittar på min yngste son som är 10 år, och kan ju se att det återstår en hel del innan han ens är i närheten av något målbrott. Att fundera på huruvida hans skolkamrater som är tjejer har fått mens finns liksom inte ens på kartan...


Hönan eller ägget

För många år sedan så såg jag ett TV-program om de stora problem som just sydamerika hade med barn som kom i puberteten otroligt tidigt. Jag vet inte (eller inte minns - fullkomligt möjligt!) ifall man kom fram till något entydigt svar på den frågan, men EN stor anledning ansågs vara kycklingköttet som de åt. För att få kycklingar att växa revolutionerande snabbt så gav (ger??) man dem nämligen hormoner. En högst otrevlig bieffekt av detta var då att flickor fick bröst och mens redan som femåringar i extrema fall. Med detta i bakhuvudet så är ju tankeresan inte allt för lång till den aktuella händelsen.


Frågan är vilket av allt som är värst!/Kicki

Av Kicki - 4 mars 2009 11:30

Wossna ox, Welwette ox och Tips med mina söner i sadlarna på väg ut i skogen. Backen är faktiskt ganska BRANT, vilket syns lite dåligt på kortet..


Smidigt eller bara dumt?

Jag har nu ägnat mit marsvinsbitna finger två arbetsdagar. Visserligen inte koncentrerade dagar, men helt klart uppsplittrade. Naturligtvis så räckte det inte med att få en stelkrampspruta. Tisdagar jobbar jag (som väl är?) på en vårdcentral, och där "skrek" alla läkare i kör i personalrummet; "Du måste ha antibiotika!" Min finger/hand började nämligen att öka i storlek och ändra färg... Dagen masade sig fram på det sätt det brukar på denna vårdcentral. Jag blir nämligen ständigt avbruten i mitt arbete av att någon kollega/läkare tittar in för att diskutera "lite snabbt" någon patient som har lite strul med Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen eller Socialkontoret. Jag är nämligen resurssamordnare här och inte kurator. Däremellan så försökte vi få till att någon skulle titta på mitt finger "lite emellan"... Om någon nu tror att läkare på vårdcentraler bara sitter och fikar, så kan denna myt härmed avlivas! De har fullt upp hela tiden, fast de inte riktigt själva tycker det. "Vi tar det lite emellan här", var beskedet hela dagen. Det blev "lite emellan" ganska sent, och när ett recept på Amimox väl var ivägskickat, så tyckte vederbörande läkare att jag nog skulle fortsätta "lite emellan" till en distriktsköterska. Såret behövdes nämligen rengöras ytterligare. Jag kanske skulle ha varit sjukskriven en dag för att se om mitt finger...


Att jaga ett piller...

När arbetsdagen så var till ända, så skulle jag bara kila in till apoteket för att få ut min antibiotika. Apotekaren satt och klickade mellan olika sidor på sin dator både länge och väl. "Njaa, drog hon på det, vi har inte den styrkan hemma". Den var alltså slut. Först försökte hon på olika vis hjälpa mig genom att leta efter liknande preparat, vilka visade sig vara slut de också. Jag skulle ha 28 tabletter med 750 mg till en kostnad av 104,-. Det fanns dock samma styrka med bara 15 tabletter (har jag för mig) som kostade 137,-... Det hela slutade med att hon bokade upp det jag hade recept för på ett helt annat apotek i Den Stora Staden Linköping. Det var preciiiis att jag hann med en senare buss än den jag brukar åka hem med. Att ett litet marsvinsbett kan orsaka SÅ MYCKET TID och krångel.... Djurbett ska man dock aldrig negligera har jag fått klart för mig! Och då tänker jag naturligtvis på alla de gånger som jag fått ett nafs mm och INTE gjort något åt det - har jag bara haft tur då?


Skomakarns barn...

Jag vet inte om det är för att man jobbar inom landstinget som jag är så här, eller om jag alltid har en förmåga att förminska risker när det gäller mig själv. Nu när jag tittar på den i och för sig ganska ömmande knogen, så tycker jag ju att det har varit mycket väsen för ganska lite. Men bakterier är ju inte så stora de heller... Och förrästen så kom jag alldeles nyss på att jag glömde att ta med mig en tablett i morse att ta vid lunchtid... Det här kommer inte att bli lätt.... Det vill TILL att Grålle lämnar extra ordinärt fina ungar!!!


Sjuk? Jag?? Nehehee.../Kicki

Av Kicki - 3 mars 2009 08:40

Eric på Welwette ox, Oscar på Wossna ox och David på Tips

Reflektion

Helgen som passerat har varit ganska "maxad". Det är nu inte något ovanligt i just mitt liv, och jag har för länge sedan gett upp drömmen om att sitta och njuta en god bok framför en sprakande brasa i kakelugnen. För vi HAR kakelugnar - flera stycken!! Det ser så läckert ut i de här heminrednings tidningarna, där de välstädade och noga designade hemmen visas upp. Det sitter nästan alltid någon i en ljus och skön fotölj med en rykande kopp te i handen. Eller så står en fräsch kvinna i sitt välordnade kök och ler mot kameran medan hon ställer fram ett ljuvligt doftande hembakt bröd till de välartade barnen. Vårt hus skulle helt klart platsa i "Lantliv" eller "Hus o hem" (eller som Göteborgarna spexar till det Hu Så Hemskt...) vilken dag som helst faktiskt. Det är den där lilla detaljen med "välstädat" då möjligen, och kanske "noga designad" som det skulle falla på... För välartade barn har jag!


Isiga hinder

Nåväl. Lördagen försvann likt en avlöning, på en marsvinsutställning och sedan 40-års fest. Lite lätt utpumpad stöp jag i säng vid 2 snåret på natten. Men mina kära små ullbollar satt otacksamt nog och väntade ilsket på söndagmorgonen med en blick som sa; Vi då? De tyckte de hade fått vänta MINST en dag för mycket med att få rengjort sina burar. I ett anfall av otrolig optemism inbillade jag mig i början av veckan att jag skulle ha ridit en smula denna helg också. Det satte dock vädret tacksamt nog P för. Några dagars mildväder och sedan minusgrader på det hade förvandlat vår vackra omgivning till en gigantisk skridskobana. Att försöka få upp en tung hästtransport på vår ganska branta backe från stallet var inte aktuellt att ens tänka. Det var heller inte så lockande att pröva hur effektiva broddarna på hästarna möjligen är heller. Det blev alltså burstädning för hela slanten.


Ett litet odjur!

Jag har haft en mycket stilig grå hane sittandes hos två garvade damer. Jag har nog klämt och känt på deras magar lite nu och då, men NU har jag definitivt bestämt mig för att de är dräktiga. Som den ansvarsfulla uppfödare som jag är så tyckte jag det var dags att plocka ut herren och låta tanterna sköta sig själva fram till dagen D. Jag har en annan herre som precis blivit ensam, och tyckte nog att jag kunde chansa på att dessa tu skulle trivas ihop. Den grå är dessutom betydligt yngre än den andre, så jag slängde helt sonika in honom till en ny "kompis". Hej vad jag bedrog mig! Grålle tog över direkt! Han kurrade och kvittrade och jagade runt den andre mycket förvånade hanen så sågspånen rök! Han högg sig fast i den andres mycket ymniga päls, och det var här någon stans som jag kände att jag kanske behövde ingripa. Efter att ha kollat igenom den något skakade äldre gentlemannen och sett att han var helt oskadd så skulle jag lyfta ur den lille ilskebaggen. DÅ HÖGG HAN MIG I HANDEN! Det var inte bara ett litet "nafsande", utan han satt bokstavligt talat FAST i ett par sekunder i min knoge! Först trodde jag inte det var så farligt då jag inte tyckte det gjorde så ont. Men sedan såg jag att det formligen pulserade blod i inte allt för oansenlig mängd, och fick ägna min uppmärksamhet åt mig själv i stället. Det tog drygt en halvtimme innan blodfödet hade lugnat ner sig såpass att jag kunde börja använda handen igen. Under den tiden hade grabbarna kommit underfund med att de nog skulle trivas ihop i alla fall.... DJUR!!


Hur svårt kan det vara...

Maken fick agera sjuksköterska och tejpade ihop det 2,5 cm långa jacket i min knoge riktigt bra. En kompress över det hela och några meter gasbinda så kunde jag faktiskt sova efter att jag svalt en Ipren. Jag insåg nog på en gång att det behövdes säkert lite mer än så för att jag skulle anses vara på den säkra sidan. Så när jag nästa morgon kom till jobbet så visade jag upp mitt sargade finger för en av de skickliga sjuksköterskorna på Kirurgen (där jag alltså jobbar...). "Det där måste du få en stelkrampspruta för", konstaterade hon föga förvånande. "Gå ner till akuten så fixar de det åt dig". Hoho - i de bästa av världar möjligtvis - hoho. "Njaa, det måste en läkare titta på först" menade nästa sköterska på akuten. När jag då dryftade mig till att tycka att de kunde "pipa på mig" när en sådan skulle kunna bli ledig, snörpte hon förnärmat på munnen och konstaterade att måndagar på akuten inte riktigt var avsedda för så lindriga åkommor som ett marsvinsbett. "Du får söka dig till vårdcentralen!" Jag bara gapade... Jag jobbar alltså på ett av Sveriges största sjukhus, och det ska inte gå att få en liten enkel spruta mot stelkramp... Min blick blev antagligen ganska talande, för innan jag hann komma med en ganska vass kommentar så skyndade hon sig att säga att det berodde på att alla läkare var strängt upptagna med andra patienter. Fine. Det köper jag rätt av! "Men, fortsatte hon, om du kan få en kirurg att skriva en läkarordination så kan vi ge dig sprutan..."


To be continued

Sagt och gjort. Jag tog mitt finger och gick bort till kirurgmottagningen för att se om det där fanns en läkare som en måndag hade tillräckligt med tid för att skriva en ordination. Och det fanns det faktiskt! En riktigt trevlig sådan dessutom, och med gemensamma krafter satt vi och slog i FASS - han i boken och jag på datorn - för att försöka bli kloka på vad vaccin mot stelkramp heter... Kirurger är inte sååå hemma på just vaccinationer... Efter säkert en halvtimme så hade jag ett recept i handen dock. Nu var det lunchtid, och jag tänkte (otroligt omtänksam som jag är), att jag inte skulle bli allt för populär om jag dök upp på akuten mitt i deras lunch för att få en spruta, så jag käkade först. Sedan gick jag helt sonika till apoteket för att hämta ut sprutan. Där rev sig apotekaren lite i flinten och såg förbryllad ut. "När behöver du det här?" frågade han. "Typ NU" var mitt korta men effektfulla svar. "Vi har inte sådant i lager - då får nog vända dig till en vårdcentral".... Ridå. Jag gick då med receptet tillbaka till akuten och tänkte i mitt inte allt för stilla sinne att de får ta det som en ordination vare sig de vill det eller inte. Då satt en annan sjuksköterska som koordinator, och såg ganska förvånad ut. "Varför ska du ha vaccin mot polio när det är en vanlig stelkrampspruta du ska ha?" undrade han sakkunnigt. Ja, det är ju faktiskt en ganska bra fråga :-)! "Vänta så ska jag bara kolla", sa han och visslade till sig en läkare i flykten. Hon kunde också konstatera att jag skulle ha en helt vanlig vaccination med stelkramp, och fem minuter senare så sved det en smula i min vänstra arm... "Vad ska jag göra med receptet då?" ville jag veta. "Det kan du riva"....


Visst är Sverige underbart :-)!/Kicki

Av Kicki - 1 mars 2009 18:32

Lundecocks Moonshine

LUNDECOCK´S MOONSHINE alias "Affe" vår underbara shetland sheepdog

Inte vill jag svika mina "fans"...

Under helgen som snart har passerat så har jag bland annat bevistat en marsvinsutställning. Från början var meningen att jag skulle vara en av alla de förväntansfulla som suktar hårt efter ett cert. Men ödet ville lite annorlunda. Det är hur som helst väldigt roligt att träffa andra lika märkliga vuxna som jag - som gillra dessa små gnagare HÅRT! Visst har jag mötts av lite lyftade ögonbryn där det klart och tydligt går att tolka in "har inte du vuxit ifrån det där med marsvin ÄN?" Marsvin finns det tydligen ett "bäst före ålder" epitet på :-). Nu har jag dock kommit upp i den sköna ålder där man faktiskt inser att man är tillräckligt gammal för att bestämma själv! Hur som haver så träffar man andra lika trygga och självmedvetna typer på en sådan här tillställning, och sådant är ju alltid uppfriskande. Särskilt när jag dessutom blir mer eller mindre UPPMANAD att börja blogga igen. Jag får väl ta några djupa andetag och försöka ge det en chans till då...


Mina kära trasselbollar..

Jag tycker ärligt talat vansinnigt mycket om djuret marsvin. De är hemskt personliga och mysiga, och dessutom löjligt lättskötta. Visserligen har jag valt en något mer tidskrävande ras eftersom det är en hel del lång päls på dem, men ni vet - tjejer och hår...! Det är högst tillfredställande att få borsta ett litet marsvin :-)!!! Men det kanske måste upplevas för att förstås. I somras var jag på vippen att kasta in handuken för gott när det gäller marsvin. Den minnesgode kommer kanske ihåg att nästan alla mina härliga små vänner dog. Men jag har skakat igång igen, och sedan årsskiftet så har det fötts hela fyra ljuvliga marsvinskullar hos mig :-). Bilder kommer...


Och så de kära varelserna med järnskor..

Jag menar naturligtvis hästarna :-). Mitt vackra sto Wossna har inte tyckt om vintern detta år. Hon har inte haft något emot kylan, och snön säger hon inget om heller. Det är när det plötsligt blir mildväder, men bara så pass korta dagar att det ENBART hinner bli IS i stället för snö överallt... Så har det varit hos oss flera gånger nu! För tillfället är det helt hopplöst! Maken har tappert gått ut och SANDAT I HAGEN.. Hur sjukt är inte det då? Mitt kära arabsto har tydligt visat att hennes kotleder inte gillar när det mer liknar det kraterfyllda landskapet på månen i sin hage. Jag har valt att inte rida henne alls, men än en liten skrittrunda då och då. Dottern verkar dock inte ha haft lika stora bekymmer, men varför utmana ödet i onödan. Vi ska inte satsa på något 4-års championat precis, utan vi inväntar helt enkelt att våren kommer och gör sitt!


Ta hand om er!/Kicki

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards