Alla inlägg under augusti 2011

Av Kicki - 26 augusti 2011 22:19

  Jag vet inte om jag ens VILL påstå att det har "höstat sig till". Men det är ju svårt att bortse från fakta. Denna tiden på året brukar alltid kittla mina tankar på ett alldeles särskilt vis...

 

Björkarna börjar lite försiktigt skifta till gult. Faktum är att det redan ligger en del gula björklöv på marken runt omkring. Rönnen ser lite härjad ut med sina tunga klasar med rönnbär. Och så ska vi ju inte tala om den ständigt närvarande daggen... Det torkar över huvud taget inte upp ute längre nu! Det är nog så mycket höst det kan bli i dess skälvande inledning. Och inte mig emot egentligen faktiskt. Jag gillar hösten riktigt mycket om jag ska vara ärlig. Det är det medföljande mörkret jag inte riktigt är lika förtjust i... Men det ÄR fantastiskt att hitta hela flockar med kantareller på skogspromenaderna. Det ÄR underbart att kunna ägna sig åt fysisk aktivitet modell något mer ansträngande, utan att få i det närmaste värmeslag. Det Är härligt att kunna se fram emot en ny termin och fortfarande inbilla sig att man kommer hinna med allt som man planerar in (host). Och då har jag inte ens nämt det underbara som kommer ske med alla löv framöver. Denna färgkaskad som är att vänta!! Och luften! Den kristallklara och "höga" luften som känns sprängfylld med syre och möjligheter!


I dessa grandiosa planer som jag i dagarna håller på att smida, ingår en rejäl satsning på mina vackra arabflickor. (Den som inte tycker att Wossna ovan är vacker... - tja, skaffa glasögon - hehe) Jag har fått för mig att jag kommer ut på dressyrbanorna under nästa år nämligen... Det gäller att komma igång innan solen börjar slöa till allt för mycket... Jag har ju ingen ridbana hemma jue, så det blir skogen som får bli den givna träningsbanan ett bra tag framöver. Det känns inte så aktuellt att börja krångla med att lasta mm för att åka till ridklubben - än! Men det kommer, det kommer! Och det kommer när jag tycker mig vara i form (och det gäller ju även hästarna!) nog för att få nytta av dressyrträningar igen! Och vem vet - jag kanske till och med börjar att hoppa lite smått igen...! Kanske...


Sedan ska det hinnas med att avsluta en fortbildning, fördjupning i silversmidets ädla konst (nu fick jag allt till det!), utöka mina träningspass både i intensitet och variation samt lite annat smått och gott! Och skulle jag nu få en hel massa tid över så står ett kök och väntar på att bli ommålat bland annat. Och någon gång ska jag nog försöka sova också faktiskt ;-)! Och sedan är det ju jobbet inte att förglömma!! Och denna hysteri av "att göra" - saker har abslout INGET att göra med att tre ungar flugit ur boet....!! Tror jag...


En gång mor - alltid mor!

Av Kicki - 9 augusti 2011 15:50

  Jag har inte ett dugg dåligt samvete för att jag "lyst med min frånvaro" under hela sommaren faktiskt.

Det är alltid skönt med semester om man frågar mig. Och semester för mig är inte enbart frånvaro av lönearbete. Det är också "rätten" att själv få rå över dagen och göromålen. De tankar och planer jag hade vid startlinjen av denna sommar är inte desamma som jag tampas med nu. Eller... kanske lite... något är kanske likt, men mycket är också olikt. Sommaren är ju som väl är inte slut än dock! Men det är min semester...  


Det blir ganska stora förändringar i familjen under sensommaren/hösten. Jag kommer alltid vara morsa till mina grabbar, men de äldsta börjar nu att sträcka på sig och flaxar med vingarna för att testa på hur det är att flyga själva. Det är livets gång. Det har till och med varit väntat under en längre tid. Och jag har befarat att tre av de fem grabbarna i princip samtidigt skulle känna sig flygfärdiga. Och det verkar som att just det också håller på att hända. Jag måste ju inte göra "vågen" faktiskt! Det är självklart att jag gläds åt deras lite försiktiga trevanden ut i vuxenvärlden. Jag kan till och med tycka att det är spännande emellanåt! Men det kommer bli enormt tomt...!!! Mina gullungar är helt plötsligt (nästan) vuxna män...


Två gullungar bor ju faktiskt kvar hemma, så jag har ju faktiskt kvar några att "morsa" över... Men jag har gjort den lite märkliga upptäckten att jag "plötsligt" har möjlighet att på ett annat sätt förfoga över min fritid. Den kommer inte närmelsevis styras i lika hög grad av barns tider och behov. Den ökar med nästan 60% i ett "huj", och det kräver faktiskt en omställningstid. Nu tror jag ju inte för ett ögonblick att jag kommer ha problem med vad jag ska göra av all tid "som blir över" faktiskt. Tid har varit en mycket stor bristvara under många år. Men i vilken ände ska man börja? Ni som redan gått igenom detta - kan ni råda?


Jag har faktiskt redan börjat dra i en av alla lösa tåtar som spretat. Och den är min egen hälsa. Tvärt emot vad jag faktiskt själv trodde mig vara kapabel till när det gäller just denna biten, så har jag ihärdigt hängt i med mina promenader. Jag har nog snuddat vid detta i tidigare blogginlägg tror jag. Men faktiskt så promenerar jag i snitt minst 4 dagar/veckan 5 km/gång och har gjort sedan i maj! Mina förhoppningar/förväntningara var nog trots allt att badrumsvågen skulle visa på liiite större skillnad än vad den i dagsläget gör efter alla promenerade mil. Men jag märker ju på min ork och på mina kläder att det trots allt gör stor skillnad. Och när dessutom en MANLIG kollega lite försiktigt rakt på sak säger, på min första dag på jobbet efter semestern, "du har gått ner i vikt! Minst 6-7 kilo va?!" så blir jag faktiskt barnsligt glad   


Och så var det hästarna också... Men de krakarna tror jag att jag tar vid ett annat tillfälle/Kicki

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards